Životopis

Životopis (Curriculum vitae – CV) je dokument, který zprostředkovává první kontakt mezi uchazečem a potenciálním zaměstnavatelem. Proto je velice důležité věnovat psaní životopisu dostatek času. Správně napsaný životopis tvoří polovinu úspěchu při hledání nového zaměstnání. Většina personalistů nesprávně napsaný životopis ihned vyřadí, což bere jejich autorům možnost personalisty přesvědčit o svých kvalitách a zkušenostech. Cílem každého uchazeče by mělo být sepsání takového životopisu, který personalistu ihned zaujme a zanechá v něm pozitivní obraz o kandidátovi.

Typy životopisu:

Funkční životopis klade důraz především na základní schopnosti a je vhodný pro absolventy či uchazeče s krátkou či netypickou profesní kariérou.

Chronologický životopis obsahuje údaje o vzdělání a pracovních příležitostech v obráceném časovém sledu tj. od současného k minulému. Tento typ psaný ve formátu PDF je u personalistů nejvíce oblíben.

Každý životopis by měl zachycovat pouze klíčové body Vašeho života, proto by neměl přesáhnout dvě strany formátu A4. Na každé straně by mělo být uvedeno Vaše jméno a číslo stránky. Novým trendem je vložení fotografie přímo do životopisu, tím si o Vás personalista může vytvořit lepší představu.

Při rozesílání životopisu máme několik možností. Standardním postupem je zasílání stejného životopisu všem potenciálním zaměstnavatelům. O jakou pracovní pozici máme zájem, uvádíme v motivačním dopise, který posíláme současně se životopisem. Pokud některé společnosti nabízejí současně více pracovních příležitostí, je dobré uvést název pozice, o kterou se ucházíte do poznámky přímo do životopisu. Většina zaměstnavatelů vyžaduje životopis ve formátu europass. Klasický životopis si můžete vytvořit dle níže uvedeného návodu nebo si můžete stáhnout formulář na několika portálech například zde či zde.

Struktura životopisu

Kontaktní údaje

  • Jméno a příjmení, titul – nepoužívejte oslovení typu pán, paní, slečna ani iniciály.
  • Adresa – uveďte adresu, která je aktuální pro korespondenci s potenciálním zaměstnavatelem.
  • Telefon – uveďte jedno telefonní číslo, na kterém budete k zastižení.
  • E-mailová adresa – uveďte adresu, kterou používáte. Pokud Váš e-mail obsahuje zdrobněliny či přezdívku, vytvořte si raději novou adresu se svým jménem. Tento údaj vypovídá o vašich základech počítačových a internetových znalostí.

Rovněž zde můžete uvést datum a místo narození, státní příslušnost či stav – tyto údaje však nejsou povinné a neměly by být delší než rozsah informací uvedených v rubrice Pracovní zkušenosti.

Dosažené vzdělání

Údaje o vzdělání uvádějte od nejnovějších k nejstarším (doktorandské studium, vysoká škola, střední škola, základní školu neuvádíme – její absolvování se považuje za samozřejmost). Doplňte vždy název a sídlo školy, datum zahájení a ukončení studia, studijní zaměření, studijní program, studijní obor a způsob ukončení školy (státní zkouška, maturitní zkouška, atd.). Pokud se studiem teprve začínáte, můžete to zde také uvést. Jste-li absolventem/absolventkou, můžete zmínit informace o tématu diplomové práce, studijních projektech, účasti na odborné stáži či absolvované praxi, a to především v případě, kdy tyto aktivity souvisí s nabízenou pracovní příležitostí. Pokud jste absolvovali studium v zahraničí, uveďte vždy zahraniční školu, místo, dobu studijního pobytu či pracovní stáže a stěžejní body studia či stáže v zahraničí. V žádném případě nevynechávejte žádnou ze zastávaných pozic.

Další vzdělávání

Tyto údaje jsou důkazem Vašeho zájmu o zvyšování kvalifikace a o prohlubování vlastních znalostí. Patří sem absolvované kurzy, školení či rekvalifikace, ze kterých máte doklad o absolvování: certifikát či osvědčení. Opět se uvádí přesný název kurzu či rekvalifikace, datum zahájení a ukončení, název vzdělávací instituce, místo školení.

Pracovní zkušenosti

Vaše zkušenosti opět začněte psát od současné pracovní pozice až po nejstarší. Je třeba uvést zahájení a ukončení praxe, název zaměstnavatele, místo, název pozice. Stručně popište náplň práce – okruh pracovních úloh, kompetence či projekty, které jste řídili. Pokud jste v jedné společnosti pracovali na několika pracovních pozicích, uveďte nejprve název společnosti a pod ni seřaďte pracovní pozice od nejnovější k té nejstarší. V této části se také uvádí i mateřská dovolená. Jestliže jste byli evidováni na úřadu práce déle než půl roku, je to také potřeba uvést. Absolventi mohou uvést zkušenosti z brigád či z odborné praxe absolvované během studia.

Dovednosti

Zde se uvádějí údaje týkající se následujících oblastí:

  • Jazykové znalosti – uveďte, jaký jazyk ovládáte, na jaké úrovni a dosaženou zkoušku. Rozlišují se čtyři stupně znalosti jazyka: pasivní, slovem a písmem, aktivní komunikace, odborná terminologie. Úroveň znalostí se nedoporučuje nadhodnocovat
  • Ovládání PC – uveďte všechny PC programy, které ovládáte, můžete vypsat i příslušnou úroveň (základní znalost, uživatelská znalost, administrátorská úroveň). Certifikáty, složení státní zkoušky z ovládání PC atd.
  • Technické schopnosti a dovednosti – uveďte speciální přístroje a nástroje, které ovládáte
  • Sociální schopnosti a dovednosti – týmová spolupráce, spolupráce s lidmi
  • Organizační schopnosti a dovednosti – koordinace a řízení lidí, vedení projektů
  • Umělecké schopnosti a dovednosti – hudba, literatura, výtvarné umění
  • Ekonomické znalosti – v této části také můžete uvést, že ovládáte účetnictví či vedení pokladny
  • Řidičský průkaz – uveďte skupinu
  • Ostatní schopnosti a dovednosti (neuvedené výše)

Zájmy a vlastnosti

Tuto část do životopisu uvádět nemusíte. Vaše zájmy vypovídají o Vaší povaze: o tom, zda jste spíše extroverti (dáváte přednost skupinovým sportům) či introverti (upřednostňujete individuální sporty). Můžete zde uvést dobrovolnické aktivity, členství v asociacích, sdruženích, klubech, zájmových organizacích, profesních sdruženích a podobně. Také můžete uvést vlastnosti, které na sobě oceňujete.

Reference

Někteří zaměstnavatelé vyžadují reference z předešlého zaměstnání. Proto je velice užitečné, když můžete uvést jména, povolání a kontakt na osoby, které o Vás mohou reference podat.

Místo, datum, podpis

Datum životopisu by vždy mělo být aktuální. Podpisem potvrzujete pravdivost údajů. Pokud životopis zasíláte poštou, měl by obsahovat i vlastnoruční podpis. Pokud ho posíláte v elektronické podobě, postačí Vaše jméno napsané klávesnicí.

Cizojazyčná verze

Hlásíte-li se na pozici vyžadující znalost cizího jazyka, pošlete zároveň i cizojazyčnou verzi Vašeho životopisu.

 

Co respektovat:

  • snažte se napsat svůj životopis co možná nejpřehledněji
  • dokument vhodně upravte (doporučená velikost písma by neměla být menší než 10 u typu Arial či 12 u typu Times New Roman)
  • zvolte jeden typ písma, pro přehlednost můžete využít kombinaci písma „tučné“ či „kurzíva“
  • pokud jde o rozsah, u strukturovaného životopisu je ideální 1 strana, maximem jsou 2 strany formátu A4
  • při elektronickém zasílání dokumentu zasílejte životopis vždy jako přílohu, do těla e-mailu napište průvodní dopis

Čeho se vyvarovat:

  • vyvarujte se gramatických chyb a překlepů
  • neuvádějte nepravdivé a neúplné informace
  • nepoužívejte výstřední grafiku, držte se spíše klasické úpravy
  • neuvádějte svou výšku, váhu, náboženskou ani politickou orientaci.