KEEP IN TOUCH 22. 7.–8. 8. 2024
Mezinárodní porcelánové sympozium KEEP IN TOUCH představuje téma a novinky letošního již 4. ročníku.
Experimentální keramické studio v Dubí přivítá 13 účastníků – mladých designérů, umělců a studentů prestižních vysokých škol z Japonska, Koreje, Číny, Tchaj-wanu, ale i Polska, Německa a přirozeně
i z České republiky. „Odborná porota to neměla vůbec jednoduché. Obdrželi jsme rekordní počet přihlášek a nejen to, jsme rádi, že se kromě faktického zájmu, zvyšuje i kvalita přihlášených projektů,“ říká Antonín Tomášek, vedoucí ateliéru Design keramiky při Fakultě umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, která sympozium pořádá.
Účastníci letošního ročníku
Agáta Bourová (CZ)
Yu Shan Cheng (TW)
Jan Čihák (CZ)
Ryosuke Nakamura (JP)
Kristína Haviarová (SK)
Kwan Hei Myron Lai (HKG)
Wen Hsuan Lin (TW)
Wenjia Jin (CHN)
Xun Jin (CHN)
Magdaléna Komancová (CZ)
Paulina Mucha (PL)
Jooyoung Park (KR)
Lotte Schloer (DE)
O sympoziu
Sympozium nabízí, vedle třítýdenní residence pro mladé tvůrce z českých i zahraničních univerzit, designéry a umělce do 35 let, i takzvaný Workshop Weekend, během kterého se může široká veřejnost zúčastnit jedinečných prezentací a ukázek mistrů keramického řemesla, přednášek teoretiků tohoto oboru a dalších doprovodných aktivit.
Smyslem akce je vedle setkání laické a odborné veřejnosti také snaha přispět k širšímu povědomí o oboru. Po vzoru „learn by doing“ inspirovat mladší generaci, nabídnout jí prostor pro práci a probouzet zájem o materiál porcelánu a s ním spojené řemeslo.
„Jedná se o projekt, na který jsme opravdu pyšní. V průběhu minulých ročníků jsme dokázali vytvořit ideální podmínky pro dopracování a realizaci přihlášených projektů. Vzniklo zázemí pro účastníky, přednášky lektorů, výstavy a bezesporu i nezapomenutelné zážitky, které tento jedinečný formát generuje,“ dodává Tomášek a zve na Workshop Weekend. Uskuteční se 26.–28. 7. 2024 a představí lektory letošního ročníku. Těmi jsou:
Neil Brownsword (UK)
Mária Geszler Garzuly (HU)
Kryštof Hejný (CZ)
Irina Razumovskaya (RU/UK)
Barbara Schmidt (DE)
Mezinárodní porcelánové sympozium KEEP IN TOUCH se koná každé dva roky, programově navazuje na tradici studentských porcelánových sympozií a workshopů, které se v Experimentálním keramickém studiu v Dubí u Teplic pořádají od roku 2010 za stálé podpory Českého porcelánu, a. s., a dalších partnerů, jež projekt tento rok podpořili. Patří mezi ně Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze a město Dubí.
Novým partnerem sympozia je letos Nadace PPF. „Vyhledáváme a podporujeme projekty, které českému talentu umožňují růst a prorazit ve světě, a zároveň takové, které do Česka přinášejí zahraniční know-how a inspiraci. Letošní ročník sympozia Keep in Touch jsme podpořili s velkou radostí, protože dělá obojí. Dává prostor mladým českým tvůrcům – nastupující designérské generaci – a umožňuje jim navázat první zahraničí kontakty. A navíc se zabývá designem porcelánu, který má v naší zemi dlouhou a silnou tradici. Smyslem naší podpory je pomoci pořadatelům se letos odrazit trochu výš a celou akci víc profesionalizovat,“ říká ke spolupráci Jana Tomas Sedláčková, členka správní rady Nadace PPF.
Téma sympozia – Only Treasures Left to Last
„Mezi sebou sdílíme a spolu-utváříme dlouhé, nezřídka spletité paměti, živoucí i hmotné, které zaznamenáváme v nekonečných řetězech rozhodování. Pokud takto porozumíme povaze procesů umělecké tvorby, jejich výsledky pro nás získají překvapivý rozměr mračna informací. Co se stane, když je necháme vystoupit do popředí a přijmeme je jako aktéry, reprezentující konkrétní dědictví? Rádi bychom se je spolu pokusili rozeznít v nové poetické jednotě a uvažovali nad tím, co jsme získali,“ uvádí Kryštof Hejný, kurátor letošního ročníku.
Program sympozia
Mezinárodní porcelánové sympozium KEEP IN TOUCH se uskuteční od 22. července do 8. srpna 2024. Jeho součástí jsou:
- Workshop Weekend 26.–28. 7. 2024 / akce nabídne prezentace teoretiků, přednášky a praktické ukázky lektorů. Vstup zdarma.
- Vernisáž 8. srpna v 17:00 hod. a výstava 8.–22. 8. 2024 / tři týdny trvající sympozium vyvrcholí výstavou v Domě porcelánu s modrou krví, Tovární 620/15A, 417 01, Dubí. Vstup zdarma.
Detailní popis akcí naleznete v odkazovaném programu, na Facebooku, Instagramu či webových stránkách sympozia. Program, obrazové podklady a další grafické výstupy: ZDE
Kontakty
Helena Patelisová a Josef Tomšej
Tel.: +420 737 921 377, e-mail:
FB: facebook.com/InternationalPorcelainMeetingKIT
IG: instagram.com/keep_in_touch_symposium
WEB: keepintouch.cz
Adresa
Experimentální keramické studio Dubí
Ateliér Design keramiky, FUD UJEP
Tovární 50/68, 417 01, Dubí
Medailony lektorů
Neil Brownsword (UK)
Neil Brownsword (*1970) je uznávaný britský multimediální umělec, keramik a pedagog. Ve svém díle hovoří o lidskosti dovedností, post-industriálního rozkladu a společensky konstruovaných hodnot. Performance nebo participativní umělecké metody jsou zde provázány v komplexním souboru technik, tradičních i digitálních, k dialogu s předměty výzkumu.
Mária Geszler Garzuly (HU)
Přední keramička, průmyslová designérka a organizátorka Maria Geszler Garzuly (*1941) se specializuje na techniku sítotisku, který posouvá formálně-významovou jednotu jejích uměleckých děl do nové hloubky, pro transferový dekor jedinečné. V rodném Maďarsku spoluzaložila významné Mezinárodní keramické studio v Kecskemétu.
Kryštof Hejný (CZ)
Moderní a současná keramika stojí ve středu zájmu historika umění Kryštofa Hejného (*1991). Orientuje se na materiálově a technicky specifickou tvorbu mezi volným uměním, řemeslem a designem. Pracuje v akademické a muzejní/galerijní sféře jako nezávislý teoretik a kurátor.
Irina Razumovskaya (RU/UK)
Po studiu na Státní akademii v Petrohradu a Royal College of Art v Londýně se Irina Razumovskaya (*1990) etablovala jako jedna z nejvýznamnějších evropských keramických umělkyň současnosti. V sochařských cyklech mění geometrické formy vysoce evokativními praskajícími či vyvřelými glazurami. Její práci ocenily mj. soutěže NASPA Ceramic Talent, Premio Faenza, Mezinárodní keramická soutěž Mino či ceny Officine Saffi a Westerwald.
Barbora Schmidt (DE)
Role designérky Barbary Schmidt (*1967) v modernizaci tradičního výrobce porcelánu KAHLA po r. 1991 představuje modelový příklad designového myšlení od tvarování po proměnu korporátní identity. Vlastní tvorbu situuje od počátku do sítí společenských a technologických vztahů. Její zkušenosti formují studenty experimentálního designu na Akademii umění Berlin-Weißensee.